Allbirds ging in 2016 van start met een Kickstarter-campagne, die na vijf dagen al het gestelde doel wist te behalen. Via crowdfunding haalde het jonge bedrijf bijna 120.000 dollar op om een wollen hardloopschoen te ontwikkelen, met als doel het milieu minder te belasten vergeleken met traditionele sportschoenen.

In augustus 2017 noemde The New York Times de Wool Runner hét fashion item voor hotshots uit Silicon Valley, waardoor het bedrijf nog eens extra in de spotlights werd gezet. Tegen 2020 had de populariteit van Allbirds zich al tot ver buiten Silicon Valley verspreid. President Barack Obama werd zelfs gespot met de Wool Runner.

Zes jaar na de Kickstarter-campagne ging het sportschoenenmerk naar de beurs. De aandelen schoten op de eerste handelsdag met 90 procent omhoog, een signaal dat beleggers enthousiast waren over het bedrijf.

Maar daarna begonnen bedrijven die hun producten online aan consumenten verkopen zonder gebruik te maken van winkels, uit de gratie te raken bij beleggers. Financiële analisten gingen scherper letten op de winstgevendheid en Allbirds zag de waarde van het bedrijf op de beurs fors dalen.

Bekijk de slideshow over de spectaculaire opkomst van Allbirds, het dal waarin het bedrijf belandde en de pogingen die worden gedaan om daar weer uit te klimmen.

De opkomst en val van Allbirds, dat zijn oude glorie probeert te herwinnen

LEES OOK: Waarom neobank Bunq wel succesvol denkt te kunnen uitbreiden in de VS, waar veel fintechs hun neus hebben gestoten